PhDr. Alexander Ješitný, CSc.



Časť 10 - PhDr. Alexander Ješitný, CSc. » Titanic

Reklama
V roku 1909 sa začal stavať Titanic. Je síce pravdou, že predtým neležal ani nesedel, ale napriek tomu sa ho predsa len rozhodli postaviť. Tento nehumánny a nezodpovedný počin mal na svedomí konštruktér Thomas Andrews, ktorý v detstve potopil nespočetné množstvo modelov lodí a po celý čas dúfal, že keď bude model väčší a paluba vyššie nad hladinou, voda doň nenatečie. Dnes už vieme, že to nie je pravda. Preto sa konštrukcii ozajstných lodí venuje takmer toľko úsilia, ako konštrukcii malých modelov. PhDr. Alexander Ješitný, CSc. sa, samozrejme, pokúsil Thomasa Andrewsa od tejto nerozvážnosti odhovoriť. Ten však trval na tom, že sa chce stať najslávnejším konštruktérom lodí všetkých čias. Chcel byť v tlači a neskôr i v televízii a na plátnach kín. Ani len netušil, ako skutočnosť predčí jeho očakávania a koľko Oscarov dostane jeho dielo. Jeho koncepcia bola nasledovná: rozdeliť podpalubie lode na viacero komôr oddelených prepážkami, aby sa v prípade prerazenia trupu lode voda nerozšírila ďalej. PhDr. Alexander Ješitný, CSc. sa vyjadril, že to je síce dobrý nápad, ale on by tie komory radšej vodotesne oddelil. Thomas Andrews ho vysmial a odstavil otázkou, že prečo by komory, ktoré majú zadržať vodu, mali byť vodotesné. Na tejto otázke sa PhDr. Alexandrovi Ješitnému, CSc. úplne zastavil rozum na najdlhšiu dobu jeho života. Takmer na 0,0029 sekundy! PhDr. Alexander Ješitný, CSc. tento moment neskôr označil za jednu z najtraumatickejších chvíľ jeho života. "Bolo to ako mozgová porážka - celú večnosť som nemohol uchopiť ani náznak myšlienky," vyjadril sa. Pochopil, že s konštruktérom sa vôbec nemá zmysel baviť a odcestoval domov. Pri odchode ešte povedal: "Keď raz vyplávate na more, medzi ľadovcami dodržujte bezpečnú rýchlosť 14 uzlov! Zoberte si so sebou dostatočný počet záchranných člnov a červené svetlice! A naučte rádiooperátora používať núdzový signál SOS!" Ako je známe, Titanic sa vrhol do oblasti ľadovcov rýchlosťou 21 uzlov, člnov bolo málo, počas katastrofy vystrieľal kopu bielych svetlíc a starší rádiooperátor vyslal signál CQD. Že komory v podpalubí neboli vodotesné, to si snáď už ani nevyžaduje komentár.

    Predošlé         Ďalšie