PhDr. Alexander Ješitný, CSc.



Časť 2.k - PhDr. Alexander Ješitný, CSc. » Problémy s názvom limonády

Reklama
20. augusta 1898 desaťročný Alexander pokračoval vo svojej ceste do Severnej Karolíny, kde sa stretol s farmaceutom Calebom Bradhamom. Bradham vkladal do tohoto stretnutia veľké nádeje, lebo bol presvedčený, že základom úspešného predaja jeho limonády bude dobrý názov. Alexander mu po vrelom privítaní a vlažnom obede navrhol názov Copholla a Bradham bol ním doslova nadšený. Na 28. augusta zvolal tlačovú konferenciu, kde mal predstaviť nový názov a objednal na ňu u miestneho stolára veľký drevený nápis. V deň tlačovej konferencie sa však stolár s objednaným nápisom nedostavil a keď ho našli v jeho dielni, bol opitý na mol a hlasno chrápal pod nedokončeným písmenom "p". Bradhama sa zmocnila dokonalá panika, ale Alexander ho ubezpečil, že problém vyrieši. Bezodkladne navštívil kostol "EPISCOPAL CHURCH" oproti Bradhamovej lekárne (dokumentuje to dobový plagát) a požiadal tamojšieho pastora o pomoc. O hodinu už bol nápis "EPISCOPAL" z kostola odmontovaný a z jeho písmen bol poskladaný nápis PEPSICOLA. Bradham bol od radosti celý bez seba a zmenený názov bol predstavený novinárom. V Amerike zotrval Alexander až do decembra, kedy odcestoval domov. Donedávna historici ani len netušili, prečo sa cestou zdržal vo Francúzsku. Ale v roku 2006 bol objavený starý rukopis s podpisom Maria Skłodowska-Curie, kde stálo aj: "Priznám sa, nebol to celkom môj nápad, nazvať ten prvok 'rádium' ".

    Predošlé         Ďalšie